در حال بارگذاری ...

مهلت ثبت نام گروه‌های تئاتری در طرح استقرار تا پایان اردیبهشت است

گروه‌های متقاضی برای ثبت در طرح استقرار گروه‌های تئاتری کشور، فقط تا پایان اردیبهشت فرصت دارند که با ثبت اطلاعات گروه‌ها در سامانه، ثبت‌نام کنند

 به گزارش تئاتر مازندران، اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها با بیان این‌که هنرمندانی که تا کنون نتوانستند گروه نمایشی خود را ثبت کنند، با مراجعه به سامانه ثبت گروه‌های نمایشی به نشانی www.esteghrar.ir که از اول اردیبهشت فعال شده و تا پایان اردیبهشت باز است، می‌توانند اطلاعات مربوط به گروه‌های خود را ثبت کنند.

ثبت 37 گروه تئاتر از مازندران در طرح استقرار

تئاتر مازندران در حال حاضر 37 گروه ثبت شده در طرح استقرار گروه‌های نمایشی دارد که از این تعداد 26 گروه در دسته «ج» -گروه‌های کوچک-، 10 گروه در دسته «ب» -گروه‌های متوسط» و یک گروه در دسته «الف» -گروه‌های بزرگ- قرار دارند.

رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران در این باره به تئاتر مازندران گفت: امسال در نظر داریم توجه بیشتری از سوی انجمن به گروه‌های فعال استان داشته باشیم. به این شکل که گروه‌های غیرفعال ثبت شده در طرح استقرار تعیین تکلیف شوند و برای ثبت گروه‌های فعال ثبت نشده نیز تلاش شود تا در طرح استقرار ثبت شده و از مزایای این طرح برخوردار شوند.

میثم زندی افزود: از گروه‌ها می‌خواهیم که ثبت‌نام را به روزهای پایانی مهلت ثبت‌نام موکول نکنند تا در روزهای پایانی ماه با ترافیک ثبت‌نام و اختلال در سامانه مواجه نشوند.

توجه به کیفیت فعالیت گروه‌ها

وی اظهار کرد: اگرچه تعداد گروه‌های ثبت شده تئاتر در هر استان نشان دهنده رونق و پویایی تئاتر آن استان است، اما آن‌چه که بیشتر اهمیت دارد، خروجی مناسب از گروه‌های تئاتر است که نشان دهنده کیفیت متناسب با آمارهای ثبت شده است.

این هنرمند تئاتر استان خاطرنشان کرد: در نشست‌های شهرستانی که از پایان سال گذشته آغاز شد و امسال نیز ادامه خواهد یافت، قطعا به این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌ها رسیدگی خواهد شد و فعالیت گروه‌ها به شکل مستقیم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران با بیان این‌که گروه‌های ثبت نشده، اما فعال در شهرهای مختلف استان داریم، گفت: در بازدیدهای شهرستانی قطعا با ظرفیت‌های هر شهرستان بیشتر آشنا خواهیم شد. اما بر اساس مشاهدات مشخص است که در برخی شهرستان‌ها گروه‌های فعالی داریم که می‌توانند در طرح استقرار گروه‌های نمایشی کشور ثبت شوند و در صورت ثبت شدن نیز انگیزه بیشتری برای فعالیت و تولید اثر خواهند یافت.

زندی اظهار کرد: از همه گروه‌های ثبت نشده در استان می‌خواهیم که تا پایان اردیبهشت نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند تا در شناسایی ظرفیت‌های تئاتری استان به انجمن کمک شود. البته پس از ثبت‌نام مدارک و فعالیت‌های همه متقاضیان رصد شده و سپس برای تایید به مرکز هنرهای نمایشی فرستاده می‌شود. اما انتظار داریم که سرپرستان گروه‌های ثبت نشده استان، با توجه به ظرفیت بالای هنری موجود در مازندران، دغدغه و تلاش بیشتری برای رسیدن به سطح مد نظر مرکز هنرهای نمایشی در استان داشته باشند.

آغاز درخواست گروه‌های تئاتر استان برای ثبت در طرح استقرار

کارشناس مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در گفت‌وگو با تئاتر مازندران با بیان این‌که مراجعه گروه‌های نمایشی متقاضی استان برای ثبت در طرح استقرار آغاز شده است، گفت: تا کنون 3 گروه برای ثبت‌نام در طرح استقرار اعلام آمادگی کردند. اما قطعا این تعداد افزایش خواهد یافت. در روزهای پایانی اردیبهشت به احتمال زیاد شاهد افزایش درخواست‌ها خواهیم بود.

حمید برزگر افزود: در حال حاضر ساری، بهشهر و آمل 3 شهری هستند که بیشترین گروه تئاتر ثبت شده را در استان دارند. اما ممکن است در پایان اردیبهشت با افزایش تقاضاها از شهرهای مختلف، این آمارها تغییر کند.

وی اظهار کرد: پس از پایان مهلت ثبت‌نام گروه‌ها، کار ارزیابی گروه‌ها آغاز شده و سپس برای تایید به مرکز فرستاده می‌شود. کار بعدی نیز حذف و اضافه‌های مربوط به گروه‌های ثبت شده است که با تشکیل کمیسیون درباره میزان فعالیت گروه‌های ثبت شده استان آغاز می‌شود.

کارشناس مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: در این بخش از کار، در مورد تمدید پروانه گروه‌ها بر اساس میزان فعالیت‌شان نظر داده می‌شود و پرونده گروه‌های تئاتر برای تغییر اعضا نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد که پس از اعمال نظر نماینده انجمن هنرهای نمایشی، و کارشناس مسئول هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی و هنری اداره کل، نتایج برای تایید به مرکز فرستاده می‌شود.

 




نظرات کاربران