در حال بارگذاری ...
نمایش «گل خون» بعضی جاها از شکل خودش خارج شد

منتقد تئاتر کشور گفت: تئاتر گل خون بعضی جاها از شکل خودش خارج شد.

به گزارش تئاتر مازندران، بهزاد صدیقی ظهر امروز در نشست نقد و بررسی نمایش «گل خون» این اثر را یک کار مذهبی دانست و اظهار کرد: این نمایش به خوبی برای مخاطب روایت شد.

وی افزود: کارگردان این نمایش آنچه تجربه اش نشان می دهد روایت بی بی شهربانو را از صافی ذهن خودش عبور داد و با سبک جدید روایت کند.

این منتقد تئاتر کشور بیان کرد: کارگردانان تلاش دارند تا شبیه خوانی را در کار خودشان داشته باشند تا مخاطب را همراه خود کنند و در کل نمایش گل خون اتفاق خوبی بود.

وی با بیان اینکه تجربه مهیار هزار جریبی کارگردان این اثر نمایشی کامل نیست اما می تواند با استمرار به تکامل برسد و جزو آثار مهم در آینده باشد، تصریح کرد: استفاده از دو زبان معاصر و تعزیه از دو بازه زمانی استفاده شد که البته کلماتی در زبان تعزیه استفاده شد که با زبان تعزیه چندان مرتبط نبود ولی برای ارتباط با مخاطب بکار گرفته شد و اما خیلی سعی شد موجز و استریلیزه نوشته شود.

صدیقی اذعان کرد: گل خون بعضی جاها از شکل خودش خارج شد ولی در کل توانسته بود تا حدودی ارتباط مورد نظر را با مخاطب برقرار کند اما اگر تعزیه بی بی شهربانو با داستان ذوالجناح تلفیق می شد یا کل داستان از زبان بی بی شهربانو باشد می توانست یک نمایش جذاب تر باشد.

وی گفت: شخصیت زن فالگیر می توانست اتفاق بهتری را رقم بزند و داستان را جذاب تر کند و بهرحال نیاز به فرصت و تمرکز بیشتری بر روی متن بود.

منتقد تئاتر کشورمان اظهار کرد: توجه به تعزیه و شبیه خوانی در نمایش های ایرانی به سبب انقطاع در نمایش ایرانی، هنوز به آنچه که باید نرسیدیم.

منتقد و تحلیلگر تئاتر و سینما نیز خاطرنشان کرد: در ادبیات درام داستان ها باید تغییر کند تا مخاطب لذت ببرد اما در تعزیه اینگونه نیست.

رحیم ناظریان افزود: این کار نشان می دهد که از مؤلفه های تئاتر و هنر نمایش ایرانی استفاده شد تا تبدیل به صحنه کند.

وی با تأکید بر اینکه از مؤلفه های تئاتر برای تحلیل تئاتر استفاده شود، اظهار کرد: این متن ابزاری داشت که می شد استفاده کرد اما ایده اولیه نمایش خوب بود.

وی با اشاره به اینکه اگر نمایشنامه بر روی دو اسب مانور می داد می توانست نمایش را موفق تر کند، گفت: برخی دیالوگ ها تکراری بود به طوری که بارها در محافل مختلف به کرات شنیدیم که با پرداخت بهتر متن، می توانست اجرای موفق تری داشت.




نظرات کاربران