در حال بارگذاری ...

فجر 34 از نگاه 4 کارگردان مازندرانی

سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به کار خود پایان داد و مازندرانی ها با دست پر به استان بازگشتند.
 به گزارش تئاتر مازندران به نقل از همشهری، نمایش «مالیخولیا» در بخش فجر استانی، «زخمه» در بخش مرور تئاتر ایران، «کات» در بخش رقابتی و «خوشه برنج» در بخش نمایش‌های خیابانی نمایندگان مازندران بودند. البته به حضور هنرمندانی همچون «مریم شیرافکن» و «یاسر خاسب» نیز می‌توان در این جشنواره اشاره کرد.
 اما 4 نمایش نام برده شده نمایندگان اصلی مازندران در سی‌وچهارمین فستیوال تئاتر فجر بودند. از کارگردانان 4 نمایش مازندران در فجر امسال، کیفیت اجرای نمایش و برگزاری جشنواره را جویا شدیم تا ارزیابی کلی و نسبی از حضور مازندران در فجر 34 داشته باشیم.

ضعف‌ها و ابهامات برگزاری فجر استانی زیاد بود
«مسعود حق‌پناه»، کارگردان «مالیخولیا»

در فاصله زمانی کمی که از مصدومیت یکی از هنرپیشگان اصلی تا زمان اجرا داشتیم، خوشبختانه بازیگر جایگزین توانست به خوبی جای هنرپیشه پیشین را پر کند. با توجه به پیام‌ها و بازخوردهایی که پس از اجرا دیدیم، به نظرم اجرای موفقی داشتیم. خوشبختانه واکنش مخاطب‌های حرفه‌ای و منتقدان خوب بود. خودمان هم از اجرا راضی بودیم. فکر می‌کنم اتفاقی مشابه جشنواره تئاتر استان در بابلسر برای ما در مشهد افتاد. حتی پس از بازگشت به مازندران در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های خوبی دریافت کردیم. در مجموع اجرای فجر برای ما رضایت‌بخش بود.  نام‌های بزرگی در این بخش حضور داشتند و طبیعتاً نمایش‌های خوبی را به این بخش آوردند. البته برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای بود که نتوانستم نمایشی را ببینم.
از نگاه من جشنواره تئاتر استان خودمان از نظر برگزاری، سطح مدیریتی و نظارتی بسیار بالاتری داشت؛ اما در مجموع از اجرا خیلی راضی بودم و فکر می‌کنم با توجه به واکنش‌هایی که دریافت کردیم، اجرای بهتری از جشنواره استانی داشتیم. گروه در حد بضاعت خود تلاش کرد اجرای مناسبی داشته باشد و با وجود همه هزینه‌ها از اعتبار تئاتر مازندران دفاع کند. تا امروز تنها کمک هزینه مالی گروه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان پرداخت شد که از مسئولان این نهاد سپاسگزارم.

اجرای خوب؛ نقدِ بد
«مهیار هزارجریبی» کارگردان «زخمه»

خوشبختانه با اعضای گروه تئاتر «سیرانگ» اجرای خیلی خوبی داشتیم. در هر دو اجرا سالن پر از تماشاگر بود. ضمن این‌که هنرمندان شناخته شده زیادی هم برای تماشای نمایش آمده بودند که دیدگاه‌شان پس از نمایش برایم بسیار مهم بود. واکنش‌ها به نمایش خیلی خوب بود. فضای جشنواره هم مناسب بود؛ البته بخش مرور غیررقابتی است و این حضور بیشتر محکی برای گروه بود تا در فجر هم نمایش برگزیده خود را روی صحنه ببریم. در مجموع تجربه و فضای خوبی را پشت سر گذاشتیم. البته یک نقد کاملا غیرحرفه‌ای به نمایش نوشته شد که در حال پیگیری از طریق انجمن منتقدان هستم تا اصلاحیه‌ای به نقد زده شود. متاسفانه «سولماز غلامی» در این نقد جزء به جزء نمایش را زیر سوال برد. نمایشی که در بخش‌های مختلف جایزه‌های استانی و ملی را کسب کرده بود، در نقد ایشان در همان بخش‌ها به بدترین شکل ممکن زیر سوال رفت. شخصا از نقدها استقبال می‌کنم؛ اما متاسفانه متن ایشان شبیه به نقد نبود و غیرحرفه‌ای عمل کردند. از دست‌اندرکاران جشنواره انتظار نداشتم که این متن غیرحرفه‌ای را منتشر کنند.

اجرای مسلط و قدرتمندی داشتیم
«محسن اردشیر» کارگردان «خوشه برنج»

 خوشبختانه اجرای بسیار خوبی در روز دوم داشتیم. اجرای اول در محوطه برج میلاد بود. در روز اول اجرای کاملی را ارائه نکردیم تا با توان بیشتری در روز دوم نمایش را اجرا کنیم. البته معمولاً اجراهای برج میلاد به خاطر دشواری حضور مردم مخاطب چندانی هم ندارد. با این وجود در برج میلاد هم تعداد مخاطبان به نسبت خوب بود. اما پس از اجرا در محوطه تئاتر شهر، مخاطبان اعم از مردم و اهالی تئاتر واکنش بسیار خوبی به «خوشه برنج» داشتند. پنجشنبه در سرمای 4- درجه تهران دومین اجرای خود را با تمام توان ارائه کردیم. سرما به حدی شدید بود که توان تمرکز را هم می‌گرفت. اما بازی خوب اعضای گروه باعث شد که مخاطبان در این سرما بایستند و نمایش را تماشا کنند. حضور استاد «شهرداد روحانی» به عنوان تماشاگر ویژه نمایش هم انگیزه گروه را بیشتر کرده بود.
واکنش‌های مثبت اجرای دوم را حتی یکی دو روز پس از اجرا هم در فضای جشنواره می‌دیدیم. اما باید دید نظر هیات داوران چیست. به هر حال صرف‌نظر از هر نتیجه آنچه می‌خواستیم اتفاق افتاد و از کار گروه راضی هستم. سرمان را می‌توانیم با افتخار بالا بگیریم که توانستیم نماینده خوبی برای فرهنگ و هنر مازندران در فجر 34 باشیم. امیدوارم اتفاقات خوبی در مراسم پایانی بیفتد. اما اگر رتبه‌ای هم کسب نکنیم، همین که اجرای مسلط و قدرتمندی داشتیم برای «سونر» کافیست. چون ما تئاتر را برای مخاطب اجرا می‌کنیم.
رقبای خیلی خوبی در این بخش داریم. کارگردان‌های صاحب‌نام تئاتر خیابانی حضور داشتند و نمایش‌های پرهزینه‌ای را به جشنواره آوردند. کارهای قوی و قدرتمندی دیدم. اما فکر می‌کنم «خوشه برنج» از نگاه مخاطبان وضعیت بهتری داشت؛ البته این یک برداشت شخصی است. فکر کنم «خوشه برنج» می‌تواند در جایزه گروه بازیگران، طراحی فضا، موسیقی، متن و کارگردانی مدعی باشد. به همه اعضای گروه «سونر» خسته نباشید می‌گویم که در آن سرمای طاقت‌فرسا بهترین اجرای خود را ارائه کردند.

شتابزدگی در برنامه‌ریزی اجرای نمایش‌های جشنواره
«صاحب آهنگر» کارگردان «کات»

واکنش همگانی نسبت به اجرای «کات» خوب بود. بازخوردهای مثبتی پس از اجرا دریافت کردم. اما می‌دانم که می‌توانستیم بهتر از این باشیم. البته گروه همه توان خود را روی صحنه به کار گرفت و از این بابت باید از همه اعضای گروه سپاسگزار باشم که در این روزهای سرد، بیماری و سرماخوردگی را به جان خریدند تا اجرایی موفق داشته باشیم. اما همیشه مشکلاتی در برنامه‌ریزی‌های تئاتر ما وجود دارد که از کیفیت کارها کم می‌کند. مثلاً این‌که دکور را برای یک سالن دیگر طراحی می‌کنیم و کارگردانی و طراحی میزانسن برای فضایی دیگر است. اما اینجا سالنی با شرایط فضایی و محیطی دیگر قرار است محل اجرا باشد. وقتی وارد سالن می‌شویم خود به خود جای عوامل صحنه تغییر می‌کند. میزانسن‌ها به جای چپ و راست باید به عمق برود و بچه‌ها با فضای متفاوتی روبه‌رو هستند؛ البته این چالش‌‌ها ویژه گروه ما نیست. همه گرو‌ه‌ها از شتابزدگی در برنامه‌ریزی‌های جشنواره آسیب می‌بینند. تا 5 صبح روز اجرا برای دکور در سالن بودیم و از 8 صبح دوباره ادامه کارها را آغاز کردیم. به خاطر هماهنگی بیشتر با فضای سالن یک تمرین عمومی هم اجرا ‌کردیم؛ یعنی در یک روز 3 اجرا داشتیم. این شیوه برگزاری کیفیت اجرای نمایش‌ها را کم می‌کند. با این حال فکر می‌کنم در جمع‌بندی تشویق‌ها و نقدهایی که دریافت کردم، اجرای مناسبی داشتیم.




نظرات کاربران