در حال بارگذاری ...

درخشش مازندرانی‌ها در سی‌وچهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر شامگاه روز دوشنبه در تالار وحدت با حضور هنرمندان تئاتر سراسر کشور و چهره‌های شاخص و هنری و تعدادی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش تئاتر مازندران به نقل از همشهری سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر شامگاه روز دوشنبه در تالار وحدت با حضور هنرمندان تئاتر سراسر کشور و چهره‌های شاخص و هنری و تعدادی از مسئولان برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند. تئاتر مازندران که امسال با 4 نماینده در این جشنواره حضور پررنگی داشت، 2 نماینده خود را در بین آثار مرحله رقابتی جشنواره دید تا حساسیت این جشنواره برای تئاتر استان دوچندان شود.
 امسال همان‌طوری که در هفته‌های گذشته صفحه تئاتر همشهری مازندران منتشر کرده بود، نمایش «مالیخولیا» به نویسندگی و کارگردانی «مسعود حق‌پناه» از گروه «تالیکاگ» آمل به بخش فجر استانی راه یافت و نمایش خیابانی «خوشه برنج» کاری از «محسن اردشیر» و «غنچه شکوهیان» با هنرنمایی هنرمندان گروه تئاتر «سونر» آمل در بخش خیابانی جشنواره به اجرای برنامه پرداخت. نمایش‌ «کات» هم به نویسندگی «فاطمه مکاری» و کارگردانی «ماجد آهنگر» از گروه تئاتر «مهر» ساری پس از این‌که به بخش مرور تئاتر ایران راه یافت، وارد بخش مسابقه تئاتر ایران شد. نمایش «زخمه» به نویسندگی و کارگردانی «مهیار هزارجریبی» از گروه تئاتر «سیرنگ» بهشهر نیز به عنوان نمایش برتر جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه وارد بخش مرور تئاتر ایران شد.

در جمع مدعیان
ساعات پایانی دوشنبه 12 بهمن برای تئاتر مازندران خبرهای خوبی داشت. نمایندگان مازندران که توانستند در هر 4 بخش اجراهای موفقی از خود به جای بگذارند، در 2 بخش رقابتی یعنی مسابقه تئاتر ایران و تئاتر خیابانی توانستند در بین مدعیان قرار بگیرند. اعلام نام نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره در شب پیش از برگزاری مراسم پایانی امید مازندرانی‌ها برای کسب جوایز را بالا برد.
گروه داوری مسابقه تئاتر ایران متشکل از«گلاب آدینه»، «ناصر آقایی»، «محمدرضا خاکی»، «قطب‌الدین صادقی» و «شهرام زرگر» پس از ارزیابی آثار حاضر در  این گروه، نامزدهای 8 بخش طراحی گریم، موسیقی، طراحی لباس، طراحی صحنه، بازیگری مرد، بازیگری زن، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی را معرفی کردند که در بین 39 نامزد کسب جایزه در این 8 بخش نام یک بازیگر مازندرانی دیده می‌شد. «حدیث زارع‌نژاد» بازیگر نمایش «کات» از گروه تئاتر «مهر» در کنار «نسیم ادبی»، «فریبا متخصص»، «کمند امیرسلیمانی»، «گیتی قاسمی» و «آزاده صمدی» نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر زن شد. البته این جایزه در نهایت به «فریبا متخصص» با تجربه و پیشکسوت رسید و از «آزاده صمدی» و «نسیم ادبی» هم تقدیر شد.

موفقیت «کات» در طراحی بروشور
نام نمایش «کات» در یک بخش دیگر هم بین نامزدهای کسب جایزه قرار گرفت. در مسابقه‌ طراحی بروشور و پوستر تئاتر ایران، گروه ارزیابی و داوری بخش مسابقه هویت بصری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برگزیدگان طراحی بروشور و پوستر جشنواره را در 3 بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه تئاتر ایران و مسابقه نسل نو معرفی کرد که «امین وطنی» برای طراحی بروشور نمایش «کات» به کارگردانی «ماجد آهنگر» رتبه نخست طراحی بروشور مسابقه تئاتر ایران را به خود اختصاص داد.

جوایز 4 بخش برای «خوشه برنج»
دیگر نماینده مازندران در بخش رقابتی جشنواره یعنی «خوشه برنج» اما حضور بسیار پررنگی در شب پایانی داشت. گروه داوری مسابقه تئاتر خیابانی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور «حسین مسافرآستانه»، «امیر دژاکام» و «جواد عزتی» در 6 بخش موسیقی بازیگری مرد، بازیگری زن، طرح و ایده، کارگردانی و طراحی فضا، 25 نامزد این بخش را انتخاب کردند که نمایش «خوشه برنج» در 4 بخش موسیقی، طراحی فضا، طرح و ایده و کارگردانی نامزد دریافت جایزه شد. به گفته کارگردان این نمایش هنرمندان گروه تئاتر «سونر» به خاطر بازی گروهی امکان نامزد شدن در بخش‌های بازیگری مرد و بازیگری زن را نداشتند و به همین دلیل این گروه در این 2 بخش نتوانست نامزد داشته باشد. اما بازی گروهی بسیار قوی آنان باعث شد که «خوشه برنج» اجرایی پرمخاطب را در سرمای منفی4 درجه 8 بهمن تهران برگزار کند و تصاویر این نمایش در رسانه‌های داخلی و خارجی به سرعت منتشر شود.
«خوشه برنج» در بخش موسیقی گوی سبقت را از نمایندگان تهران و دهلران ربود و گروه موسیقی «خوشه برنج» به عنوان گروه برگزیده جشنواره سی‌وچهارم فجر در بخش نمایش‌های خیابانی انتخاب شد و جایزه نقدی و تندیس جشنواره را از آن خود کرد. «محسن اردشیر» طراح و کارگردان «خوشه برنج» در بخش طراحی فضا رتبه دوم جشنواره را به دست آورد. انتخاب موضوع و ایده مناسب زوج تئاتری مازندران سبب شد که نام نمایش «خوشه برنج» برای بار سوم در تالار وحدت به منظور دریافت جایزه اول بخش «طرح و ایده» و تندیس این بخش از جشنواره سی‌وچهارم خوانده شود.
اردشیر در بخش کارگردانی هم رتبه دوم جشنواره را کسب کرد و لوح تقدیر جشنواره سی‌وچهارم را به دست آورد تا «خوشه برنج» در هر 4 بخشی که نامزد شده بود به جایزه نیز دست یابد. این گروه که یکی از رکوردداران جذب مخاطب در نمایش خیابانی به خاطر اجرای نمایش خیابانی «ورف چال شهر زنان» در بخش جنبی جشنواره تئاتر فجر سی‌ودوم نیز هست، در جشنواره سی‌وچهارم درخشش خود را با کسب 2رتبه اول و 2 رتبه دوم تکمیل کرد تا ویترین افتخارات گروه تئاتر «سونر» کامل‌تر شده و نام این گروه در کنار گروه تئاتر «مهر» ساری به عنوان یکی از گروه‌های درخشان تئاتر استان و دریافت کننده تندیس فجر در کارنامه هنری مازندران ثبت شود.

استقبال گرم از گروه «سونر»
هنرمندان آمل و چند شهر دیگر استان به همراه تعدادی از مسئولان فرهنگی ظهر روز سه‌شنبه مراسم استقبالی از گروه تئاتر «سونر» برگزار کردند تا  از افتخارآفرینی هنرمندان آملی قدردانی شود. نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: این موفقیت حاصل چند  ماه تلاش هنرمندان گروه تئاتر «سونر» است. همه اعضا تلاش بسیار زیادی از خود نشان دادند. به ویژه در روز اجرا که واقعا در سرمای زیر صفر کار بسیار سختی داشتند و بدون توجه به سرمای زیاد به بهترین شکل ممکن نمایش را اجرا کردند.
 «محسن اردشیر» افزود: بازتاب و واکنش‌هایی که از مخاطبان گرفته بودیم همان روز خستگی کار را از تن ما بیرون کرد. البته در این موفقیت همه حامیان گروه در شهرستان و استان هم دخیل هستند. به ویژه مردم خوب شهر آمل که در اجرای پیش از جشنواره استقبال بسیار خوبی از نمایش داشتند. اجرای پیش از جشنواره نقش زیادی در افزایش روحیه اعضای گروه داشت.
 وی اظهار کرد: کسب این موفقیت‌ها تعهد و دشواری کار گروه تئاتر «سونر» را بیشتر می‌کند. امیدواریم که در ادامه فعالیت هم بتوانیم به همین شکل بتوانیم در کنار نشان دادن توانمندی‌های هنری استان معرف فرهنگ بومی مازندران باشیم.




نظرات کاربران