در حال بارگذاری ...

نیم‌نگاهی بر نمایش خیابانی «دایره‌زنگی»

نمایش «دایره‌زنگی» برگرفته از آیین‌ها، آداب‌ورسوم مازندران به نویسندگی و کارگردانی شعبان علی جانپور به اجرا درآمد.

به گزارش تئاتر مازندران، نمایش «دایره‌زنگی» برگرفته از آیین‌ها، آداب‌ورسوم مازندران به نویسندگی و کارگردانی شعبان علی جانپور  با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل، خردادماه سال جاری در سطح شهر آمل به اجرا درآمد.

رسوم و سنت‌های کهن در همه جای دنیا نشانگر هویتی جوامع است، شناسنامه‌ای که هیچ‌گونه نمود مادی خارجی ندارد و در هر حالتی اعم از حاضر و غایب، می‌تواند معرف شخصیت آن جامعه باشد.

حفظ این نشانگر هویتی، ضروری‌ترین اقدام برای حفاظت از میراث، آداب، رسوم و فرهنگ هر منطقه است و مهم‌تر از همه بیشترین نقش را در انسجام و پیوستگی اجتماعی بر عهده دارد.

 به فراموشی سپرده شدن رسوم و سنت کهن به دلیل فرهنگی بودن آن‌ها برایش مقیاس و یا میزانی وجود ندارد اما با نگاهی به رفتار غالب مردم مازندران یا این رسوم‌ها را به یاد ندارند و اگر هم به یاد دارند تنها با این حس که یکسری کارها را برحسب عادت و بدون اطلاع درست از آن انجام می‌دهند، می‌توان دید.

نمایش «دایره‌زنگی» برگرفته از آیین نوروز خوانی، ورف چال، جشن آفتاب خواهی و بازی‌های محلی مازندران، کاری از گروه هنری جاویدان آمل به نویسندگی و کارگردانی شعبان علیجان پور با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل در خردادماه سال جاری در مجتمع ولی‌عصر (عج) چاکسر و سطح شهر آمل به اجرا درآمد.

نمایشی که با دو شخصیت نوروز و فیروز به آیین‌هایی نظیر جشن آفتاب خواهی، جشن ورف چال اسک آمل، جشن لال‌بازی، نوروز خوانی و بازی‌های محلی که نسل جدید آن را به فراموشی سپرده‌اند می‌پردازد.

نویسنده این نمایش با داشتن دغدغه فرهنگی و هدف احیای فرهنگ رو به فراموشی خطه مازندران، خصوصاً فرهنگ‌عامه منطقه آمل و انتقال آن به نسل حاضر اقدام به نوشتن این نمایش کرده است تا اینکه جهت احیاء و انتقال این فرهنگ با استفاده از شیوه نمایشی گامی مثبت بردارد.

بازی اولی‌ها در کنار هنرمندانی که سالیان سال در حیطه تئاتر فعالیت داشته‌اند توانستند با کسب تجربه از ایشان بازی‌های خوب و روانی را از خود برجای بگذارند.

استفاده مناسب از موسیقی محلی مازندران و طراحی لباس از نقاط قوت این نمایش محسوب می‌شد و کمک بسیاری درروند رو به رشد نمایش داشت.

در این نمایش حبیب اله رحمانی- شعبان علی جانپور – صدیقه غلامی – محسن محسنی-امیرگلرد –نرگس خزایی – زهرا غلام حسینی- ابراهیم رضاییان – دنیا مرتضوی – زهرا کیا – مهسا علیجان پور – هانیه عزیزی- نجوا گلرد – هانیه غلامرضازاده – علیرضا نجفی – پرهام هدایت زاده – فاطمه حسینی - یلدا باوی – خاطره امان‌آبادی – سیف‌الله کیا –محمد هاشمی – آرین فیروزجایی – سجاد سینایی فر –سید علی حسینی – محبوبه علیزاده و ستایش حسینی به ایفای نقش پرداختند.

دستیاری کارگردانی این نمایش را صدیقه غلامی بر عهده داشت. زهرا زارع به‌عنوان منشی صحنه سید علی حسینی به‌عنوان مدیر صحنه - امیرحسینعلی جانپور به‌عنوان مسئول نور – شعبان علیجانپور به‌عنوان طراح صحنه و نور – طاهره حسینی به‌عنوان طراح و اجرا بروشور و پوستر هانیه غلامرضا زاده به‌عنوان عکاس رضا برومند به‌عنوان تصویربردار در این نمایش همکاری داشتند در بخش موسیقی نیز مهدی رضاییان – مهناز رضاییان و امیر بهادر بابلی و در بخش تدارکات قاسم قلی زاده – محمدحسین فیروزجایی و کیمیا پاکدامن از یاری گران در این نمایش بودند.

گفتنی است که نمایش «دایره‌زنگی» از 19 خرداد به مدت یک هفته در مجتمع ولیعصر (عج) چاکسر آمل، اندیشه ۴۹ به روی صحنه رفت و با استقبال خوب مردم این شهر روبرو شد.

لازم به ذکر است این نمایش جهت شرکت در جشنواره تئاتر خیابانی در شهرستان آمل اجرای عموم داشته.




نظرات کاربران