در حال بارگذاری ...
با حضور گروه‌هایی از هشت استان

تیرنگ پانزدهم از امروز در مازندران به پرواز در می‌آید

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ، امروز در بابلسر آغاز به کار می‌کند.

به گزارش تئاتر مازندران؛ در این جشنواره، گروه‌ها و هنرمندانی از 8 استان آذربایجان شرقی، بوشهر، گیلان، مازندران، مرکزی، اصفهان، خوزستان و همدان حضور خواهند داشت و در دو بخش نمایش‌های آیینی و اجراهای پژوهشی به رقابت می‌پردازند. دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ گفت: امروز –چهارشنبه 7 شهریور- مراسم افتتاحیه جشنواره از ساعت 16:30 در مؤسسه فرهنگی هنری میزبان بابلسر برگزار می‌شود و پس از آن 5 گروه نمایش بومی در بخش نمایش‌های آیینی از ساعت 18 تا 23 نمایش‌های خود را برای مخاطبان و داوران جشنواره اجرا می‌کنند.

«یاسر محمودی برنتی» با بیان این که مریم معترف، مارال فرجاد و اعظم بروجردی داوران پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ هستند، افزود: پس از مراسم گشایش جشنواره، ابتدا نمایش «آش گزنه آخر چهارشنبه» به نویسندگی و کارگردانی امیرارسلان مهدوی اجرا می‌شود و سپس نمایش «بمانی زای» به نویسندگی و کارگردانی صادق حسین‌پور از گیلان روی صحنه خواهد رفت. «پرواز بر فراز صندوق گمشده» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد حسینی از مازندران سومین نمایشی است که امروز در مجتمع میزبان بابلسر اجرا می‌شود و پس از آن نمایش آیینی «روح‌الله» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر از آمل برای مخاطبان اجرا خواهد شد. آخرین نمایش روز نخست جشنواره در بخش نمایش‌های آیینی هم نمایش «مجلس‌نامه آرش» به نویسندگی حمید ناطقی و کارگردانی  «سحر محسنی» از ساری خواهد بود.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران درباره بخش اجراهای پژوهشی این جشنواره نیز گفت: «تاثیر موسیقی مازندران در تعزیه» با پژوهش و کارگردانی قاسم رجبی، «بررسی کارکرد نقل‌های موسیقایی در درام» به پژوهش و کارگردانی بهناز دوستی، «مخاطب‌شناسی در تعزیه» با کارگردانی و اجرای پژوهشی علی عظیمی و «نقل مینا و پلنگ» به پژوهش و کارگردانی سعید شفیعیان 4 اثر پژوهشی راه یافته از مازندران به بخش نهایی جشنواره هستند که به ترتیب، صبح روز پنجشنبه -8 شهریور- از ساعت 9 در سالن آمفی‌تئاتر شهید باغبانی حوزه هنری مازندران اجرا می‌شوند. پنجمین اجرای پژوهشی هم «مهر ریزان» به پژوهش و کارگردانی رضا فقیهی است که از همدان به بخش اجراهای پژوهشی این جشنواره راه یافت.

دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ از برنامه‌ریزی اجرای 6 نمایش آیینی دیگر در عصر روز دوم جشنواره خبر داد و گفت: از ساعت 18 روز پنجشنبه 8 شهریور در سن روباز بوستان ولایت ساری ابتدا نمایش «مجلس‌نامه قائم مقام فراهانی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی دریایی از استان مرکزی اجرا می‌شود و پس از آن به ترتیب نمایش‌های آیینی «هَل هَله کوسه» به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی از خوزستان، «مأموریت ویژه» نوشته حیدر رضایی و به کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان، «مجلس شلمچه» به نویسندگی و کارگردانی علی عظیمی از مازندران، «نژمار با طعم لیمو» نوشته فرامرز غلامیان و اثر هیام احمدی از بوشهر و «قویو» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از آذربایجان شرقی در همین مکان اجرا می‌شوند.

محمودی برنتی با اشاره به ادامه اجراهای پژوهشی در روز سوم جشنواره اظهار کرد: صبح روز جمعه در سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران، ابتدا اجرای پژوهشی «زن در تعزیه بوشهر»  با پژوهش میترا خواجه‌ئیان و اشرف سلطانی‌نیا و کارگردانی مارال ایزدبخش از بوشهر روی صحنه می‌رود و پس از آن «بررسی عنصر مقاومت در تعزیه معاصر» به پژوهش و کارگردانی مهدی دریایی و «موسیقی دراماتیک در اجرای تعزیه» با پژوهش و کارگردانی و اجرای ناصر کریمی‌نیک از استان مرکزی اجرا می‌شود. از ساعت 19 روز جمعه نیز مراسم پایانی جشنواره و معرفی برگزیدگان در بوستان ولایت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به وحدت اقوام ایرانی به عنوان یکی از اهداف اصلی جشنواره، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مد نظر برای تیرنگ پانزدهم، اجرای کاروان اقوام با حضور همه گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره از استان‌های مختلف است که از مقابل ساختمان عمارت شهرداری ساری تا بوستان ولایت برگزار می‌شود. هدف این است که هم هیجان و نشاطی در شهر ایجاد شود و هم کسبه و مردم شهر با فضای غیربومی جشنواره آشنا شوند و حضور اقوام در کنار یکدیگر به شکلی نمادین به نمایش در آید.




نظرات کاربران