در حال بارگذاری ...

استان مازندران آماده برگزاری جشنواره تئاتر استانی است

شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر استان در حال آماده‌سازی مقدمات برگزاری جشنواره است

به گزارش تئاتر مازندران، سی‌امین جشنواره تئاتر مازندران روزهای برنامه‌ریزی و شکل‌گیری ساختار اجرایی را می‌گذارند. گروه‌های متعددی در سراسر مازندران این روزها مشغول تمرین و تولید یا اجرای نمایش برای حضور در این جشنواره هستند تا هم تلاش یک‌ساله‌شان را محک بزنند و هم بتوانند بخت خود برای حضور در مهم‌ترین جشنواره تئاتر کشور، یعنی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در رقابت با گروه‌های دیگر استان بیازمایند. امسال جشنواره تئاتر مازندران از 10 تا 13 شهریور در ساری برگزار می‌شود و «علیرضا قنبری» عضو هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران و مدیر شعبه ساری این انجمن دبیری آن را به عهده خواهد داشت. وی در گفت‌وگو با تئاتر مازندران به آخرین اقدامات انجام شده برای برگزاری سی‌اُمین جشنواره تئاتر مازندران اشاره کرد:
 

*پس از چند ماه که اجرای نمایش در مازندران کمتر شده بود، باز هم این روزها تکاپو در تئاتر مازندران بیشتر مشاهده می‌شود. گروه‌ها در حال آماده شدن برای شرکت در جشنواره هستند؟
 

بله. برخی از این اجراها و نمایش‌های تولید شده قصد شرکت در جشنواره را دارند. تا کنون 4 اثر از شهرستان‌های آمل، تنکابن، نور و رامسر به دبیرخانه رسیده است که در روزها و هفته‌های آتی قطعا این تعداد افزایش خواهد یافت. نمایش‌هایی قرار است طی چند هفته آتی در نقاط مختلف استان روی صحنه برود که در جشنواره هم شرکت می‌کنند. امیدواریم که استقبال خوبی را از جشنواره سی‌ام شاهد باشیم و تئاتری‌های استان حضور پررنگی داشته باشند.
 

*ساختار اداری جشنواره شکل گرفته است؟
 

در آخرین شورای سیاستگذاری روی یک سری مسائل مهم تبادل نظر شد. این شورا بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی مرکز هنرهای نمایشی با عضویت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری، «میثم زندی» رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران، «محمد محمدی» معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، «محمد منصوری» عضو هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران،«حمید برزگر» کارشناس مسئول تئاتر استان مازندران و مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان مازندران و «علی دنیوی»، «ابراهیم عمادی» و «عباس ابوالحسنی» 3 پیشکسوت تئاتر استان تشکیل شده که من نیز در این شورا حضور دارم. «سید محمد عمرانی‌نسب» را نیز به عنوان دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره تئاتر به مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان معرفی کردم.
 

*برنامه‌ریزی‌های برگزاری جشنواره در چه وضعیتی است؟
 

سیاست‌های کلان جشنواره مانند انتخاب دبیر، شهر میزبان و طرح‌ها و ایده‌های جدید برای فراخوان به عهده شورای سسیاستگذاری است. در آخرین جلسه با اعضای شورای سیاستگذاری برای انتخاب داوران مرحله بازبینی مشورت‌هایی داشتم و در نهایت پس از این مشورت‌ها یک فهرست 12 نفره از چهره‌های تئاتری مازندران به عنوان داوران پیشنهادی مرحله بازبینی به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد. با مشورت و نظر مدیرکل، 3 نفر از این فهرست به عنوان داوران مرحله بازبینی معرفی می‌شوند. در این فهرست چهره‌های دانش‌آموخته و پیشکسوت تئاتر استان از همه نقاط استان حضور دارد. در جلسه آخر عنوان شد که ترجیح بر این است اعضای شورای سیاستگذاری با این که نام تعدادی از آن ها در فهرست داوران پیشنهادی قرار دارد، به عنوان داور بازبینی انتخاب نشوند.
 

*داوران این مرحله چه زمانی معرفی می‌شوند؟
 

25 مرداد آخرین مهلت فرستادن آثار به دبیرخانه جشنواره است که به دلیل فرصت باقیمانده اندک تا زمان برگزاری جشنواره، امکان تمدید آن وجود ندارد. پس از پایان مهلت ثبت‌نام در جشنواره و فرستادن آثار، داوران بخش بازبینی معرفی می‌شوند. احتمالا 27 مرداد ترکیب داوران این مرحله و جدول بازبینی نمایش‌های متقاضی برای حضور در سی‌امین جشنواره تئاتر استان اعلام خواهد شد. طبق تقویم برگزاری جشنواره، 30 مرداد هم مرحله بازبینی آثار با حضور داوران در شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود.
 

*بودجه مناسب برای برگزاری جشنواره پیش‌بینی شده است؟
 

در جلسه اخیر شورای سیاستگذاری روی موضوع بودجه بحث و تبادل نظر انجام شد. رقم پیشنهادی امسال که با نظر اعضای شورا درخواست شد بیشتر از بودجه سال گذشته است. منتظریم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این نظر را نهایی کند و امیدواریم همه این رقم محقق شود.
 

*امسال در فراخوان جشنواره به افسانه‌ها، داستان‌ها و اشعار نیما هم توجه شد. این بخش چقدر مورد توجه دبیرخانه است؟
 

با توجه به اهمیت و جایگاه «نیما یوشیج»، پدر فرهنگ و هنر و ادب مدرن ایران در تاریخ هنر و ادبیات و همچنین ظرفیت‌های نمایشی برخی از منظومه‌ها و داستان‌های این هنرمند بزرگ، لازم است که آحاد مخاطبان در استان و کشور با اندیشه و آثار این چهره اثرگذار فرهنگ و هنر کشور شنا شوند. به همین دلیل، این بخش به‌صورت ویژه در نظر گرفته شده است. در صورتی که اثر یا آثار ارائه شده استاندارد‌های مد نظر هیأت انتخاب را داشته باشد، نمایش در بخش رقابتی و مسابقه هم قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت با توجه به تصمیم هیأت انتخاب در بخش جنبی اجرا می‌شود.

البته در بخش غیررقابتی امسال، شعار سال هم به عنوان یکی دیگر از محورهای جشنواره معرفی شد. با توجه به شعار سال ۱۳۹۷ مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» و نقش اثر گذار هنر در معرفی و بیان مفاهیم، آثار نمایشی که در داستان خود با نگاهی هنرمندانه به مسائل مربوط به حمایت از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، بازارها، خدمات، محصولات و کالای ایرانی بپردازند و زمینه‌ای مناسب برای فرهنگسازی در این موضوعات داشته باشند، با نظر دبیرخانه جشنواره در بخش ویژه سی‌امین جشنواره تئاتر استان مازندران پذیرفته خواهند شد.

در کنار این موارد، یکی از اولویت‌های اساسی مد نظر برای پذیرش نمایش‌ها، توجه به فرهنگ بومی است. نمایشنامه‌هایی که بر اساس فرهنگ بومی تدوین و به نمایش تبدیل شده باشند یا مسائل تاریخی، سیاسی، اجتماعی، ادبی و آیین‌های استان در آن ها نهفته باشد، در صورت برخورداری از کیفیت مناسب برای انتخاب در اولویت قرار می‌گیرند.
 

*نشست‌های نقد و بررسی تئاتر در جشنواره‌های تئاتر استان معمولا برپاست. علاوه بر این نشست‌ها، برنامه دیگری هم برای تبادل نظر و گرد هم آمدن تئاتری‌ها در روزهای برگزاری جشنواره دارید؟
 

قرار است در روزهای برگزاری جشنواره کارگاه‌های آموزشی هم داشته باشیم. این موضوع به طور جدی در دستور کار قرار دارد تا از فرصت 3 روزه گردهمایی تئاتری‌های استان برای افزایش اثرگذاری آن در تئاتر استان و به ویزه برای هنرمندان جوان و هنرجویان استفاده کنیم.

اشکان جهان‌آرای

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران