در حال بارگذاری ...
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران:

مازندران در تئاتر قدرتمندرتر از گذشته شد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در نشست با رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان و تعدادی از مدیرات شعب شهرستانی این انجمن از رشد پویایی تئاتر مازندران ابراز خرسندی کرد.

به گزارش تئاتر مازندران، «ارمغان بهداروند» مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران پایان هفته گذشته سفری به مازندران داشت که در این سفر 2 روزه به مازندران هم از برخی فضاهای تئاتری غرب استان بازدید کرد، هم نمایش دید و هم با برخی از فعالان تئاتر استان اعم از رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر و چند تن از مدیران دفاتر شهرستانی انجمن هنرهای نمایشی مازندران دیدار و گفت‌وگو کرد.‌ مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران پس از تماشای نمایش‌های پایان دوره کارگاه تئاتر گروه مولانا یعنی دو تئاتر «آخرین تابلو» به کارگردانی «فاطمه زندی» و «اول چه کسی؟» به کارگردانی «محمدرضا آگاه» در نوشهر، جلسه‌ای با برخی فعالان تئاتر استان داشت.

برترین در راه‌اندازی شعب شهرستانی انجمن نمایش

در ابتدای این نشست رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران به بیان برخی از اقدامات و دستاوردهای انجمن تئاتر استان در 20 ماه اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر اتفاقات خوبی برای تئاتر مازندران افتاده است که نشان دهنده پویایی تئاتر این استان است. به جز شهرستان تنکابن که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن با انجمن همکاری مناسبی برای راه‌اندازی دفتر شعبه انجمن هنرهای نمایشی استان نداشت، تقریبا در همه شهرستان‌های دارای اداره فرهنگ و ارشاد دفتر انجمن مستقر شده است.

«میثم زندی» اظهار کرد: مازندران از نظر راه‌اندازی دفاتر شهرستانی انجمن، تنها استان کشور است که بیش از 90 درصد این امر را محقق کرده است. خوشحالیم که امروز می‌توانیم اعلام کنیم مدیران شعب شهرستانی میاندورود و فریدونکنار هم انتخاب شده‌اند و فعالیت این دفاتر نیز به زودی آغاز می‌شود.

بهره‌برداری درست از فضای مجازی

وی افزود: انجمن هنرهای نمایشی مازندران در سراسر استان دارای دفتر و خانه مستقل است و تمام شهرستان‌های استان درگیر تولید هستند. به جرأت می‌توان گفت که هیچ زمانی اهالی تئاتر استان به اندازه یک سال اخیر با هم در ارتباط نبودند. البته در این افزایش ارتباط، فضای مجازی کمک زیادی به ما کرد. امروز همه دفاتر شهرستانی انجمن در مازندران دارای گروه تلگرامی هستند و همه فعالیت‌‌های تئاتری استان در این گروه‌ها اعلام می‌شود. حتی مطالبات تئاتری هم گاهی به صورت گروهی و استانی مطرح می‌شود. این اتفاقات در حالی در مازندران رخ داده که در برخی استان‌ها هنوز به فکر ایجاد دفاتر شهرستانی نیفتاده‌اند.

نقاط ضعف و قوت انجمن نمایش مازندران

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران با بیان این که انجمن هنرهای نمایشی مازندران طی 21 ماه اخیر برای نخستین بار در مازندران انجام داد، تصریح کرد: برگزاری بیست‌وهشتمین جشنتواره تئاتر استانی، میزبانی از بخش استانی جشنواره تئاتر فجر در دوره سی‌وپنجم، پیگیری برای در اختیار گرفتن فضای مستقل برای انجمن هنرهای نمایشی مازندران و تجهیز این دفتر در طبقه سوم اداره کل فرهنگ و ارشاد، اختصاص و همچنین استقرار و تجهیز دفاتر شهرستانی انجمن تئاتر بخشی از این نخستین‌ها هستند. برگزاری بیست‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر استان هم به انجمن واگذار شده بود که به دلایلی این امر میسر نشد، اما انجمن در برگزاری جشنواره مشارکت خوبی با اداره کل داشت.

زندی با تأکید بر این که فضای توسعه و مشارکت‌های مدنی تئاتر استان مطلوب است گفت: در کنار همه نقاط قوت این را هم می‌پذیریم که نقاط ضعفی داریم و باید آن ها را برطرف کنیم. در بلیط‌فروشی اینترنتی از استان‌هایی مانند تهران و خراسان رضوی عقب هستیم. همچنین در زمینه نشر و پژوهش باید بیشتر تلاش کنیم. در این مدت نه مجله پژوهشی تخصصی تئاتر منتشر کردیم و نه در مجله‌های تخصصی تئاتر کشور حضور پررنگی داشتیم. راه‌اندازی کانون‌های تخصصی نمایش کودک و نوجوان هم از نکاتی است که خودمان انتظار داشتیم اکنون در آن جلوتر باشیم و ظرفیت‌های بهتری ایجاد می‌کردیم.

پس از رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران، تعدادی از مدیران شعب شهرستانی این انجمن نیز به بیان برخی چالش‌ها و همچنین برنامه‌های این شعب پرداختند. همچنین برخی از فعالان تئاتر غرب استان نیز به بیان راهکارها و مسائل مد نظر خود پرداختند که عمده این مسائل حول محور آموزش و اظهار رضایت از به تعامل رسیدن اهالی تئاتر استان در یک سال اخیر بود.

افزایش تکاپو در تئاتر مازندران

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران پس از شنیدن اظهارات حاضران در جلسه، با بیان این‌که رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران یکی از مدیران استانی شاخص انجمن محسوب می‌شود و برخی پیشنهادهای او را در عرصه کشوری مورد توجه قرار می‌دهیم، گفت: امروز بر انجمن هنرهای نمایشی ایران مسجل شده که مازندران چقدر در تئاتر پیش آمده قدرتمندتر از گذشته شده است. تقریبا در همه جشنواره‌های مطرح تئاتر کشور می‌توان حضور هنرمندان مازندران را دید.

«ارمغان بهداروند» افزود: نگاه ما به استانی مانند مازندران کاملا مثبت است و سعی می‌کنیم حمایت‌های خوبی هم از این استان داشته باشیم. اما اگر این کمک‌ها و حمایت‌ها اندک است، به خاطر مشکلاتی است که در بخش بودجه با آن گرفتار هستیم. انجمن هنرهای نمایشی ایران مانندب سیاری از بخش‌های یدگر با مشکل بودجه مواجه است. بابت جشنواره تئاتر فجر فقط توانستیم نیمی از بودجه در نر گرفته شده را جذب کنیم و هنوز 3 میلیارد تومان دیگر بدهکار هستیم.

حمایت ویژه از آثار پژوهشی و تئاتر کودک

وی اظهار کرد: با وجود همه مشکلات مالی که داریم، تمام توان خود را برای کمک به رونق تئاتر در استان‌ها و به ویژه استان‌هایی مانند مازندران که پویایی تئاتر در آن‌ها افزایش یافته است به کار می‌گیریم. در همین شرایط اعلام می‌کنیم که از هر پژوهشگری  که کتاب خوبی در زمینه تئاتر داشته باشد برای چاپ و نشر اثر حمایت می‌کنیم. مقالات علمی و تخصصی اگر کیفیت مناسبی داشته باشند حمایت می‌شوند. این نگاه حمایتی را به ویژه در بخش تئاتر کودک و نوجوان مورد توجه داریم. هر هنرمندی که در حوزه کودک و نوجوان آثار حرفه‌ای و ارزشمندی را تولید کند، علاوه بر حمایت‌های مرسوم، به شکل ویژه‌ مورد حمایت مالی انجمن قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با بیان این که در تئاتر استان‌ها همه حمایت‌ها با هماهنگی هیأت رئیسه انجمن انجام می‌شود، اظهار کرد: هماهنگی بیشتر بین دفاتر شهرستانی به رشد تئاتر استان و کشور کمک می‌کند. تکاپویی که در تئاتر مازندران ایجاد شده امیدبخش است و امیدوارم این تکاپو روز به روز افزایش یابد.




مطالب مرتبط

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان
یادداشت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی مازندران

هنرمندان تئاتر تنها در میدان

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران از عدم حمایت از تولیدات نمایشی استان ها گلایه و در تعریف شعار سال (جهش تولید، با مشارکت مردم) تولیدات هنری را در جایگاه و نقش مهم این شعار دانست و نقش هنرمندان در جذب مشارکت مردم را بسیار حائز اهمیت خواند

|

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است
در گفت‌وگو با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد مطرح شد

محمد محمدی: طنزواره میرما، ویترین طنزپردازان مازندران است

محمد محمدی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد از طنزواره استانی میرما به عنوان ویترین طنز پردازان استان مازندران نام برده و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی بتوان در عرصه ملی آن را برگزار نمود.

|

نظرات کاربران