در حال بارگذاری ...

تماشاخانه خصوصی رامسر منتظر توجه مسئولان است

نخستین تماشاخانه شهر رامسر به خاطر برخی خلف وعده‌ها، با وجود پیشرفت بخش مهمی از پروژه توسط بخش خصوصی در مراحل پایانی اجرا منتظر حمایت مسئولان است

اوایل پاییز امسال تعدادی از هنرمندان تئاتر استان در اعتراض به نبود فضای فرهنگی مناسب تمرین و اجرای تئاتر در رامسر بیانیه‌هایی را در قالب پیام دفاتر شعب انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌های مازندران منتشر کردند و از مسئولان خواستند که فکری به حال فقر فضای فرهنگی در رامسر کنند. بلاتکلیفی 15 ساله ساخت مجتمع فرهنگی هنری در رامسر یکی از دلایل این خلاء زیرساختی و فرهنگی در عروس شهرهای ایران است. مدتی بعد نیز در همین صفحه گزارشی از روند ساخت یک تماشاخانه خصوصی در رامسر منتشر شد. هوشنگ امیدی‌نژاد و همسرش که هر دو دانش‌آموخته و فعال تئاتر هستند، از ماه‌ها پیش تصمیم گرفتند وقتی مسئولان برای ایجاد فضای مناسب فرهنگی در رامسر اقدامی نمی‌کنند، خودشان دست به کار شوند و تماشاخانه‌ای خصوصی را در رامسر ایجاد کنند. آن‌ها بنایی تقریبا متروکه را که قبلا باشگاه ورزشی بود در مرکز شهر اجاره کردند و بازسازی آن را آغاز کردند. بخش مهمی از بازسازی این بنا توسط خود امیدی‌نژاد انجام شد. او و همسرش تلاش کردند که این بنای قدیمی را پس از استحکام‌بخشی، با طراحی مناسبی به یک تماشاخانه تبدیل کنند. ساختمان قدیمی که حدود 200 متر زیربنا دارد، به مرور با پیگیری‌های امیدی‌نژاد سر و شکلی متفاوت به خود گرفت. اما تکمیل این پروژه نیاز به هزینه‌های بیشتری از توان مالی سرمایه‌گذاران و مؤسسان تماشاخانه خصوصی رامسر داشت. به همین دلیل شهرداری و شورای شهر نیز از سوی امیدی‌نژاد برای همکاری فراخوانده شدند و موافقت کردند که بخشی از کار را به عهده بگیرند. در گزارشی که آذر ماه در این زمینه منتشر شد مجید درجانی عضو شورای شهر رامسر نیز عنوان شده بود که وعده بهره‌برداری از این تماشاخانه تا 2 ماه پس از انجام مصاحبه را داده بود؛ یعنی پیش از پایان دی ماه تماشاخانه خصوصی رامسر باید به پایان کار خود می‌رسید و بهره‌برداری می‌شد. اما آن‌چه اکنون دیده می‌شود با این ادعا تفاوت دارد.

در انتظار تحقق وعده‌ها

پایان هفته گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به رامسر رفت و از نزدیک در جریان این پروژه فرهنگی اجرا شده توسط بخش خصوصی قرار گرفت. مدیر دفتر انجمن هنرهای نمایشی رامسر و «هوشنگ امیدی‌نژاد» نیز در این بازدید خواسته‌های خود را مطرح کردند.

مدیر دفتر انجمن هنرهای نمایشی رامسر در این باره گفت: هنوز چند کار اساسی مربوط به تماشاخانه باقی مانده است که برای اجرای آن‌ها به سرمایه و اعتبار نیاز است. بخش مهمی از کارها انجام شده و سرمایه‌گذار دغدغه‌مند تماشاخانه، منتظر است که مسئولان هم گامی در اجرای این پروژه بردارند.

محمدعلی جهانبخش با بیان این‌که مسئولان شهر به وعده‌ای که دادند به طور کامل عمل نکردند، گفت: شهرداری جوشکار در اختیار پروژه گذاشت، اما تکمیل این مجموعه به کمک بیشتری نیاز دارد. حدود 100 صندلی برای سکوی تماشاگران نیاز است. کارهای مربوط به آکوستیک شدن دیوارها و همچنین نور سالن و سن هم انجام نشد. با تکمیل این چند بخش تماشاخانه خصوصی رامسر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: آقای امیدی‌نژاد و همسرش این ملک را اجاره کرده‌اند و 6 ماه است که اجاره آن را می‌پردازند، اما به خاطره نیمه‌کاره بودن نه آن‌ها و نه تئاتری‌های رامسر امکان استفاده از تماشاخانه را ندارند. تلاش بر این است که به هر شکل ممکن پروژه در نوروز راه‌اندازی شود. این تماشاخانه موقعیت مکانی بسیار خوبی دارد و در صورت بهره‌برداری بخش مهمی از نیاز تئاتری‌های رامسر به محل تمرین و اجرا را برطرف می‌کند.

مدیر دفتر انجمن هنرهای نمایشی رامسر با اشاره به حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این  تماشاخانه طی روزهای گذشته گفت: آقای جاودانی قول دادند که پیگیر در اختیار قرار گرفتن تسهیلات مناسب برای تکمیل این پروژه شوند. امیدواریم که باقی کارهای این تماشاخانه تا پایان سال انجام شود.

نوروز تئاتری در رامسر

مدیر و مؤسس تماشاخانه خصوصی رامسر تلاش می‌کند که این مجموعه فرهنگی را تا پایان امسال به بهره‌برداری برساند. در صورت بهره‌برداری از این سالن، نخستین تماشاخانه خصوصی غرب مازندران به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته «هوشنگ امیدی‌نژاد» این تماشاخانه 200 متر زیربنا و گنجایش حضور 110 تماشاگر را دارد. با این حساب می‌توان گفت که تماشاخانه خصوصی رامسر در صورت بهره‌برداری بزرگترین تماشاخانه خصوصی مازندران نیز خواهد بود.

وی گفت: فاز نخست این تماشاخانه که آموزشگاه بود مدتی پیش راه‌اندازی شد و هنرجویان در آن مشغول فعالیت هستند، اما تماشاخانه آن همچنان به خاطر برخی کمبودهای مالی به بهره‌برداری نرسید. برنامه‌ریزی ما این است که نوروز امسال تماشاخانه بهره‌برداری برسد. برای اجرای 4 نمایش در تعطیلات نوروز هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که گروه تئاتر فردا مشغول تولید این نمایش‌ها است.

امیدی‌نژاد برای تکمیل این پروژه مهم فرهنگی رامسر، بارها به مسئولان مختلفی در مرکز استان هم مراجعه کرد، اما هنوز نتیجه‌ای که مد نظرش بود را به دست نیاورد. او حتی در مراسم بهره‌برداری از سالن بلک‌باکس ساری و در حضور استاندار هم مشکلات و خواسته‌های خود را عنوان کرد، با این حال و با وجود این‌که بخش مهمی از کار را با سرمایه‌ شخصی انجام داده، هنوز حمایت چندانی از این اقدامات او نشده است. بهره‌برداری از این تماشاخانه بار مهمی از دوش بخش دولتی برای تأمین فضای مورد نیاز اهالی تئاتر را برمی‌دارد. باری که اگر قرار بود فقط بخش دولتی برای آن هزینه کند، قطعا برای‌شان گران‌تر تمام می‌شد. این مجموعه برای تکمیل شدن به اعتبارات چند ده میلیونی و کلان نیاز ندارد. در این شرایط حمایت نشدن از سرمایه‌گذارانی که دغدغه فرهنگ و هنر استان را دارند، نه قابل پذیرش است و نه باور کردنی.

اشکان جهان‌آرای




مطالب مرتبط

در نخستین روز بازبینی آثار جشنواره تئاتر مازندران چه گذشت

از تک تیراندازی در رامسر تا دیدن سایه‌های مسلم خردمند در جایی برای رام کردنت
در نخستین روز بازبینی آثار جشنواره تئاتر مازندران چه گذشت

از تک تیراندازی در رامسر تا دیدن سایه‌های مسلم خردمند در جایی برای رام کردنت

نخستین روز بازبینی آثار سی و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای در شهرهای رامسر، تنکابن ، چالوس و نوشهر برگزار شد.

|

نظرات کاربران