در حال بارگذاری ...
استاندار مازندران:

حضور هنرمندان در مدیریت فرهنگ و هنر جدی گرفته شود

صبح روز یکشنبه این هفته محمد اسلامی استاندار مازندران در کنار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرماندار ساری و تعدادی دیگر از مسئولان فرهنگی و جمع زیادی از هنرمندان، در طبقه سوم مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران حضور یافت و بزرگترین و مجهزترین بلک‌باکس شمال کشور را افتتاح کرد.

به گزارش تئاتر مازندران، پس از بهره‌برداری از این سالن و ارائه توضیحاتی در مورد ویژگی‌ها و امکانات و فرآیند ساخت آن، استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرماندار ساری پای صحبت تعدادی از هنرمندان نشستند و به دغدغه‌های آن‌ها گوش کردند.

استاندار مازندران پس از شنیدن گلایه‌ها و انتقادهای هنرمندان مازندران و انتظاراتی که داشتند، با تبریک به هنرمندان تئاتر به خاطر بهره‌برداری از بلک‌باکس ساری گفت: توسعه زیرساخت‌های هنری خوشحال‌کننده است، اما این‌که می‌بینیم چنین زیرساختی با پیگیری مستقیم و حضور اثرگذار خود هنرمندان ایجاد شده بسیار دلگرم‌کننده است. این دقیقا همان اتفاقی است که باید در همه حوزه‌ها رقم بخورد و با حضور و نظر فعالان هر بخش شاهد توسعه آن حوزه باشیم.

محمد اسلامی با تاکید بر این‌که هنرمندان همواره در جامعه پیشرو هستند، اظهار کرد: ما باید هنجارها را در جامعه توسعه دهیم. چنین اقداماتی هنجارهایی هستند که باید توسعه یابند. امروز می‌بینیم که هنرمندان مازندرانی خودشان پیشگام شدند و چنین اتفاقی را رقم زدند.

وی افزود: اعتقاد و باورم این است که نمی‌توان نهادی مانند فرهنگ و ارشاد را با کارمند مدیریت کرد. مگر این‌که کارمند این نهاد درک درستی از هنر و فرهنگ داشته باشد. اینجاست که باید حضور هنرمندان جدی گرفته شود و از آنان به عنوان صاحبنظران این حوزه استفاده کرد. در واقع هنرمندان را باید وارد عرصه مدیریتی کرد.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: مازندران همیشه در صحنه‌های ارزشی کشور حضوری پررنگ داشت. از دفاع مقدس تا انتخابات و رویدادهای اجتماعی دیگر، مردم مازندران از پیشگامان هستند. این یعنی مازندران زنده و پویاست و مردم مازندران نقش‌آفرین بوده‌اند. بنابراین می‌توانند چالش‌های فرهنگی و هنری را هم مدیریت کنند. اما در این مسیر ما مدیران هم باید همراه باشیم.

اسلامی تصریح کرد: در طول تاریخ هیچ دولت و حکومتی نتوانست با پول، فرهنگ و هنر بسازد. بلکه این هنرمندان بودند که همواره فرهنگ و هنر را ساختند و از آن محافظت کردند. اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم هنرمندان در این مسیر تنها هستند. قطعا ایجاد زیرساخت‌ها بر عهده دولت‌هاست تا هنرمندان بتوانند در فضای مناسبی دست به تولیدات هنری و فرهنگی بزنند.

وی بر لزوم تعامل هنرمندان با یکدیگر تاکید کرد و گفت: در کنار تلاشی که باید داشته باشیم تا چنین زیرساخت‌هایی در استان افزایش یابد، تعامل نیز باید بین هنرمندان دیده شود تا اتفاقات خوبی رقم بخورد. خود هنرمندان می‌توانند به یکدیگر خدمات بدهند تا در نهایت جامعه فرهنگ و هنر رشد داشته باشد.

استاندار مازندران با بیان این‌که برگزاری نشست با اهالی فرهنگ و هنر یکی از برنامه‌های من بود اظهار کرد: روابط عمومی استانداری حتما باید با جامعه فرهنگ و هنر ارتباط داشته باشد تا بیشتر در جریان مسائل و چالش‌های جامعه هنری استان قرار بگیریم. یکی از اقداماتی که از بدو حضورم در مازندران مد نظر دارم و انجام می‌دهم تهیه میثاق‌نامه‌ای برای صدور حکم شهرداران است. در این میثاق‌نامه از شهرداران تعهد می‌گیرم که نسبت به همه وظایف خود به بهترین شکل ممکن عمل کنند. یکی از وظایف اصلی شوراها و شهرداری‌ها طبق قانون رسیدگی به فرهنگ و هنر است. پس از این نشست حتما میثاق‌نامه را بررسی می‌کنم و نکاتی که طبق قانون در زمینه هنر و فرهنگ در وظایف مدیریت شهری گنجانده شده اضافه خواهم کرد. شما هنرمندان هم از این به بعد پیگیر مطالبات قانونی از مدیریت شهری باشید و در صورت بی‌توجهی اعلام کنید.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این‌که باید کار داوطلبانه را گسترش دهیم و همه پای کار بیاییم، گفت: پیشنهاد می‌کنم که هنرمندان استان به دنبال جذب واقفان و فرهنگسازی برای وقف در عرصه هنر باشند. واقفان زیادی در قید حیات هستند که باید در این زمینه آگاه‌سازی شوند و دریابند که فقط اطعام‌دهی یا برخی اقدامات دیگر مفید نیستند. جامعه به فرهنگ و هنر هم نیاز دارد و روح انسان‌ها هم باید تغذیه شود.

وی با بیان این‌که آموزش و پژوهش باید در مازندران از نو معماری شود، گفت: معتقدم کار فرهنگی و هنری را باید از مدارس آغاز کنیم. چون هنر باید از پایه رشد کند. این‌که امروز چالش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف داریم، یعنی برنامه‌ریزی درستی نداشتیم. اگر مدرسه را محور آموزش بدانیم و هنرمندان واقعی در این زمینه فعال شوند، راه برای ورود عده‌ای که نگاه کاسبکارانه به هنر دارند بسته خواهد شد. البته معتقدیم که این کاسبان را هم خود جامعه هنری باید شناسایی کند تا جامعه‌ هنری کارآمدی داشته باشیم.

در این مراسم پیش از صحبت‌های استاندار، تعدادی از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنری استان و رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران بخشی از مطالبات و انتظارات خود را از استاندار بیان کردند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز برخی از اقدمات انجام شده برای بهبود وضعیت هنر و فرهنگ در مازندران را تشریح کرد.




نظرات کاربران