در حال بارگذاری ...

تماشاخانه خصوصی رامسر تا 2 ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

هوشنگ امیدی نژاد هنرمند تئاتر در شهرستان رامسر در حال ساخت تماشاخانه ای خصوصی برای این شهر استا تا محرومیت دیرینه رامسری ها از محلی تخصصی برای اجرای نمایش برطرف شود.

به گزارش تئاتر مازندران، سه هفته پیش گزارشی از هم‌صدایی تئاتری‌های مازندران در حمایت از هنرمندان تئاتر رامسر منتشر شد. گزارشی که در آن از قول مدیران شعب انجمن هنرهای نمایشی مازندران در شهرستان‌های مختلف عنوان شده بود، خواستار رفع محرومیت‌های تئاتر و فضای فرهنگ و هنر رامسر هستند و از مسئولان می‌خواهند هر چه زودتر نسبت به تعیین تکلیف پروژه فرهنگسرای رامسر که در باغ 33 هکتاری این شهر از 15 سال پیش تا کنون ساخت آن متوقف شده اقدام کنند.

مدیر دفتر انجمن هنرهای نمایشی رامسر ضمن قدردانی از هنرمندان و مدیران دفاتر انجمن هنرهای نمایشی در شهرستان‌های مختلف مازندران بابت انتشار بیانیه حمایت از هنرمندان تئاتر رامسر گفت: خوشحالیم که دوستان ما در نقاط مختلف استان باعث شدند که چالش قدیمی هنر و تئاتر رامسر بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشته باشد و امیدواریم که این اقدام نتایج مناسبی هم در پی داشته باشد.

انقطاع نسل‌های تئاتر در رامسر

 محمدعلی جهانبخش افزود: تئاتر در شهر ما به دلیل برخی کمبودها و محدودیت‌ها و مسائلی که وجود دارد فراز و فرود زیادی داشت. یعنی متاسفانه هیچ دوره مستمر و طولانی نشد که هنرمندان تئاتر در رامسر بتوانند به طور پیوسته در عرصه‌های اجرایی و جشنواره‌های استانی و ملی فعالیت داشته باشند. بلکه در یک دوره کوتاهی فعالیت می‌کردند و بعد متاسفانه چراغ فعالیت‌شان خاموش می‌شد، مدتی بعد هم عده جدیدی می‌آمدند. این روند باعث شد که نسل‌های تئاتری از هم منقطع شوند و آن رابطه‌ای که باید بین نسل‌های پیشین و نسل جدید و جوان تئاتر باشد، دیده نشود.

وی اظهار کرد: امروز به خاطر این فراز و فرودهای ناشی از محدودیت‌ها انقطاع نسلی را در تئاتر رامسر شاهد هستیم. اما با این حال، حدود 2 سال است که تشکیلات انجمن هنرهای نمایشی در رامسر احیا شده و جلسات هفتگی منظم برگزار می‌شود. طی این 2 سال چند فعالیت اجرایی  در شهر داشتیم. جشنواره تئاتر رامسر که 4 دوره آن چند سال پیش برگزار شد را پس از یک وقفه حدوداً 7 ساله توانستیم با 6 نمایش برگزار کنیم. در کنارش جشن تئاتر رامسر و اجراهای محدود صحنه‌ای و خیابانی را هم داشتیم. آخرین اتفاق هم حضور یک گروه از رامسر در جشنواره تئاتر بسیج مازندران بود.

پیگیری‌های بی‌نتیجه برای تکمیل فرهنگسرا

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تئاتر در رامسر تصریح کرد: تئاتر و اجراهای نمایشی به یک سری امکانات اولیه نیاز دارند که به مرور زمان این اندک امکانات مانند فضای تمرین و اجرا از دست هنرمندان ما خارج شد. در این دو سالی که در انجمن فعالیت کردیم یکی از کارها این بود که مسائل و مشکلات را تا جایی که می‌توانیم رسانه‌ای کنیم تا بلکه گره‌ای از مشکلات تئاتر رامسر باز شود. با شیوه‌های مختلف به صورت مجازی یا غیرمجازی فعالیت‌ها و چالش‌ها و حتی هنرجویان را در رسانه‌ها مطرح کردیم تا بگوییم ما هم به عنوان بخشی از شهروندان این شهر حضور داریم و این امکانات هم حقی است که باید داشته باشیم و برخی مسئولان متولی هستند که باید به این  نیازها پاسخ دهند.

مدیر دفتر انجمن هنرهای نمایشی رامسر خاطرنشان کرد: نامه‌نگاری‌های زیادی برای حل مشکلات تئاتر رامسر انجام شد، نامه‌ای با صد امضای هنرمندان تئاتر رامسر به آقای جاودانی مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نوشتیم و نامه‌هایی هم به مدیران دیگر دادیم. مذاکرات حضوری هم با مسئولان شهری داشتیم، اما متاسفانه هیچ پاسخی دریافت نکردیم و احساس کردیم که انگار باید قطع امید کنیم.

ساخت تماشاخانه خصوصی در رامسر

جهانبخش با اشاره به وجود یک گروه تئاتر از رامسر در طرح استقرار گروه‌های نمایشی و اقدام سرپرست این گروه برای ایجاد تماشاخانه خصوصی در رامسر گفت: آقای «هوشنگ امیدی‌نژاد» و همسرشان که هر دو از دانش‌آموختگان و فعالان تئاتر هستند، تصمیم گرفتند در نقطه‌ای از شهر بر اساس بودجه خودشان یک فضای 200 متری کاملا مخروبه که قبلا باشگاه ورزشی بود را در اختیار بگیرند و به یک تماشاخانه خصوصی تبدیل کنند. اکنون نیز در تلاش هستند که با هزینه خودشان و کمک‌هایی که کم و بیش با پیگیری‌های زیاد از برخی نهادها دریافت می‌کنند آن را به بهره‌برداری برسانند.

وی افزود: حدود 4 ماه است که روی این پروژه کار می‌کنند. فاز نخست که بخش آموزشگاه تماشاخانه است احتمالا در همین ماه به بهره‌برداری می‌رسد و اگر حمایت باشد فاز بعدی آن هم با سرعت بیشتری تکمیل می‌شود و رامسر دارای یک تماشاخانه خصوصی خواهد شد. انتظار داریم نهادهای شهری و شهرستانی از جمله شهرداری و شورای شهر رامسر در این زمینه تئاتر شهرستان را همراهی کنند. تکالیف شهرداری هم در عرف و هم در قوانین مشخص است و همه می‌دانیم که شهرداری فقط متولی بنا و فیزیک و مبلمان شهر نیست، بلکه متولی فرهنگ و هنر شهر هم هستند و باید مدیران شهر رامسر بپذیرند که نیاز است همراهی مستمری در این زمینه داشته باشند.

حمایت مدیریت شهری از ساخت تماشاخانه خصوصی

مسئول کمیسیون فرهنگی هنری شورای شهر رامسر نیز با بیان این‌که توجه به فرهنگ و هنر را از وظایف اصلی مدیریت شهری می‌دانیم، گفت: با توجه به این که شاکله اصلی نیروها در شورای شهر و شهرداری رامسر از حوزه فرهنگ است، شهرداری و شورای اسلامی رامسر در مورد تماشاخانه خصوصی شهر استقبال زیادی می‌کنند که این پروژه شخصی هر چه زودتر راه بیفتد.

مجید درجانی افزود: 15 سال است که ساخت فرهنگسرای رامسر در انتهای باغ 33 هکتاری آغاز شد و تا مرحله اسکلت پیش رفت، اما به خاطر یک سری ناهماهنگی‌هایی که با تغییر دولت‌ها ایجاد می‌شد، همچنان نیمه‌کاره ماند. با وجود این‌که بنا در تملک شهرداری رامسر قرار دارد، اما میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و کشور مخالف اجرای هر گونه سازه مرتفع در باغ هستند. جلسات خوبی توسط رؤسای اداره فرهنگ و ارشاد وقت و حتی مدیران کل استانی در باغ و دفتر شهردار رامسر و اداره میراث فرهنگی تشکیل شد. همه هم اذعان دارند آن فرهنگسرای نیمه‌کاره باید تکمیل شود و نباید متوقف بماند. اما تلاش‌ها و پیگیری‌های مسئولان به نتیجه‌ای نرسید. چون میراث فرهنگی مخالف است.

وی اظهار کرد: با توجه به نیمه‌کاره ماندن این پروژه مهم، دیدیم اگر این را به روزمرگی واگذار کنیم و بگوییم همه منتظر باشیم که آن اتفاق بیفت، فرهنگ و هنر شهر در جا خواهد زد. وقتی آقای امیدی‌نژاد که از فعالان و دلسوزان هنر و فرهنگ رامسر است درخواست تاسیس تماشاخانه خصوصی را داد تا علاقه‌مندان به هنر نمایش در رامسر فضای مناسبی داشته باشند از این اقدام در حد توان حمایت کردیم و همچنان نیز همراه این مجموعه هستیم.

تکمیل تماشاخانه تا 2 ماه دیگر

عضو شورای اسلامی رامسر خاطرنشان کرد: تا کنون جلسات خوبی برای تکمیل تماشاخانه خصوصی رامسر برگزار شد و شهردار و اعضای شورای شهر نیز اهتمام جدی دارند تا این پروژه در 2 ماه آینده به پایان برسد و ما نخستین کارگاه آموزشی در همین سالن برگزار کنیم. با هماهنگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شورا و شهرداری بودجه‌ای را در نظر می‌گیریم که تا 2 ماه آینده پیگیری بعدی رسانه‌ای در این باره با انتشار خبر تکمیل و گشایش این تماشاخانه همراه باشد.

درجانی خاطرنشان کرد: تماشاخانه در مرحله پایانی کار قرار دارد و در حال تجهیز آن هستند. قطعا نمی‌گذاریم کار در این قسمت نیمه‌تمام بماند و تا 2 ماه آینده این تماشاخانه به بهره‌برداری می‌رسد. اهالی فرهنگ نیبز رامسر تعدادشان زیاد است و همه دست به دست هم می‌دهند تا شاهد این اتفاق خوب در رامسر باشیم. من و سایر اعضای مدیریت شهری معتقدیم در بحث هنر باید وظیفه خودمان بدانیم که از هنر حمایت کنیم و حتی نباید اجازه دهیم که هنرمندان از جیب هزینه کنند. همانطور که به مسائل عمرانی توجه می‌کنیم باید به مسائل فرهنگی و هنری هم توجه داشته باشیم.

رحیم رستمی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران