در حال بارگذاری ...

مجهزترین پلاتوی تئاتر شمال کشور پایان آبان به بهره‌برداری می‌رسد

سالن آمفی تئاتر طبقه سوم مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در حال تبدیل شدن به مجهزترین پلاتوی تئاتر شمال کشور است.

به گزارش تئاتر مازندران، تیر ماه امسال از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خبر خوبی برای تئاتری‌ها بیرون آمد. تبدیل سالن همایش‌های طبقه سوم مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به پلاتوی تخصصی و حرفه‌ای برای بسیاری از هنرمندان تئاتر مرکز استان و حتی سایر شهرهای مازندران خبر خوشایندی بود. هرچند که این نخستین سالن بلک‌باکس تئاتر مازندران نیست، اما به گفته مسئولان اجرای این طرح، در صورت ساخت، بهترین پلاتوی تئاتر شمال کشور و یکی از مجهزترین پلاتوهای کشور خواهد شد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تشکیل انجمن هنرهای نمایشی مازندران و تعیین اعضای هیأت رئیسه سعی کرد امور مربوط به تئاتر استان را به طور کامل به این انجمن واگذار کند. از برگزاری جشنواره تئاتر استان تا مدیریت مربوط به امور تئاتر استان به این انجمن واگذار شد. مدتی بعد هم در طبقه سوم مجتمع فرهنگی هنری اداره کل، فضای مناسبی به انجمن هنرهای نمایشی واگذار شد تا این انجمن صاحب یک دفتر مستقل شود. با تلاش و پیگیری تعدادی از هنرمندان و اعضای هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران، دفتر واگذار شده ترمیم و بهسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت. موقعیت مناسب سالن همایش طبقه سوم و قرار داشتن آن در مقابل دفتر انجمن هنرهای نمایشی هم سبب شد تا پیگیری «محمد فضلی» کارشناس مسئول سابق واحد هنرهای نمایشی اداره کل و مسئول کنونی مجتمع فرهنگی هنری این نهاد، رایزنی‌هایی بین اعضای هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برای تبدیل این مجتمع به پلاتوی تخصصی و حرفه‌ای تئاتر انجام شود که موافقت مدیرکل را در پی داشت.

 این پلاتو ویژگی‌هایی مانند قابلیت جابه‌جایی صندلی‌ها و طراحی و چیدمان صحنه و سالن توسط کارگردانان برای هر نمایش در نظر گرفته شده که آن را نسبت به سالن‌های موجود منحصربه‌فرد می‌کند. آن زمان اعلام شده بود که کار طراحی سالن مراحل پایانی را می‌گذراند و ساخت آن نیز به زودی آغاز می‌شود. چند روز بعد با خارج کردن صندلی‌ها، سن و تجهیزات قدیمی از سالن عملیات اجرایی آغاز شد. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که اعلام شده بود، مقرر شد پلاتوی تخصصی تئاتر ساری تا اواسط مهر تحویل داده شود، اما با گذشت حدود 3 هفته از زمان اعلام شده، هنوز این طرح به بهره‌برداری نرسید. مدتی هم اجرای آن متوقف شده بود که مجددا از سر گرفته شده است. اما به اعتقاد تئاتری‌هایی که از نزدیک در جریان روند تکمیل این پلاتو هستند، سرعت اجرای طرح با توجه به این‌ه بسیاری از اقدامات انجام شده مناسب نیست.

عضو هیأت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی مازندران در این باره گفت: قرار بود که پلاتوی تخصصی تئاتر تا 20 مهر تحویل داده شود، اما این اتفاق نیفتاد. البته عملیات اجرایی متوقف نیست و هر روز بخشی از کار توسط پیمانکار انجام می‌شود. در حال حاضر نقاشی دیوارها با رنگ آکوستیک انجام شده و ریل نوری هم وصل شده است. اسکلت اتاق فرمان هم ساخته شد، اما سکوها هنوز نصب نشده‌اند.

«علیرضا قنبری» با بیان این‌که انجمن هنرهای نمایشی طرف قرداد اجرای این پروژه نیست، افزود: قرارداد بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و پیمانکار منعقد شده است و انجمن هنرهای نمایشی نقش نظارتی یا کارفرمایی نمی‌تواند داشته باشد. اما در کنار مسئولان اجرای طرح حضور داریم و سعی می‌کنیم در جریان جزییات و روند اجرای طرح باشیم. پس از تکمیل هم اگر اداره کل تصمیم به واگذاری سالن به بخش خصوصی و اجرای برون‌سپاری داشته باشد، انجمن هنرهای نمایشی در اولویت خواهد بود.

وی درباره ویژگی‌های این پلاتو اظهار کرد: این پلاتو 400 متر مربع مساحت دارد و در طراحی آن ویژگی‌های خوبی در نظر گرفته شده است. برای 200 تماشاگر ظرفیت خواهد داشت و سن و جایگاه تماشاگران آن بسته به نوع اجرا قابل جابه‌حایی است.

مدیر دفتر انجمن هنرهای نمایشی شعبه ساری تصریح کرد: اگر باقی کارهای مربوط به این طرح با سرعت و جدیت بیشتری انجام شود بین یک تا دو هفته زمان نیاز است تا به بهره‌‌برداری برسد. اما با این روند موجود، زمان بیشتری برای تکمیل پروژه صرف خواهد شد.

قنبری از وعده مرکز هنرهای نمایشی ایران برای کمک به ساخت این پلاتو خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط هیأت رئیسه و رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران برای تسریع در روند ساخت این پلاتو، مرکز هنرهای نمایشی ایران قول مساعدت مالی داده است که در صورت تحقق کمک زیادی به ساخت این پلاتو خواهد کرد.

مدیر مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این باره گفت: فاز یک پروژه مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد و در حال حاضر سیستم نورپردازی پلاتو نصب شده است. فقط نصب صندلی‌ها مانده است که با این کار پلاتو قابل بهره‌برداری است.

«محمد فضلی» افزود: تسریع در اجرای پروژه بستگی به تحقق بودجه دارد. اگر منابع مالی تزیرق شود پروژه با سرعت بیشتری تکمیل خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که در صورت تحقق بودجه و با ادامه همین روند و سرعت، تا پایان آبان بتوانیم پلاتو را به بهره‌برداری برسانیم. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش برای تأمین بودجه است. مرکز هنرهای نمایشی نیز با پیگیری‌های رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران وعده مساعدت مالی داد.

وی اظهار کرد: این اقدامات مربوط به فاز نخست پروژه است که بهسازی و نصب تجهیزات اولیه و ضروری در آن تعریف شد. فاز دوم پروژه شامل افزایش تجهیزات و امکانات سالن است که به بودجه بیشتری نیاز دارد. پس از تکمیل فاز یک پروژه، باید مسئولان از وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره کل، استانداری و مرکز هنرهای نمایشی بازدیدی از پروژه داشته باشند و با انجام ارزیابی‌های لازم، نسبت به تخصیص بودجه اجرای فاز دوم اقدام کنند.

کارشناس مسئول سابق واحد هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: این پلاتو مجهزترین پلاتوی شمال کشور و یکی از بهترین پلاتوهای ایران خواهد شد. همه اجزای آن ماژولار و قابل جابه‌جایی است و ظرفیت حضور 200 تماشاگر را دارد. پس از تکمیل هم می‌تواند فضای مناسبی برای تمرین گروه‌ها باشد و هم بسته به نوع نمایش‌ها برای اجرای تئاتر مورد استفاده قرار گیرد. حتی برای گروه‌های موسیقی مدرن که شیوه اجرا و چیدمان سازهای‌شان متفاوت است نیز این سالن قابل استفاده است.

فضلی خاطرنشان کرد: برآورد اولیه اجرای این پروژه در 2 فاز، حدود 300 میلیون تومان بود که تا کنون 128 میلیون تومان از این رقم محقق شد و فاز نخست به مرحله اجرا نزدیک شده است. پس از تکمیل این فاز، در صورت تایید مسئولان و تحقق مابقی اعتبار مورد نیاز، فاز دوم هم اجرا خواهد شد.

اشکان جهان‌آرای




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است
گفت‌و‌گوی نوروزی با پیشکسوت تئاتر و سیاه بازی مازندران

محمد جونیان: وظیفه هنرمندان ایجاد نشاط اجتماعی است

محمد جونیان هنرمند پیشکسوت سیاه بازی استان مازندران بر این باور است که هنرمندان که حس زیبایی دارند و باید این حس زیبا را به مردم انتقال بدهند و این جزئی از وظایف ذاتی هنرمندان است که باید شادی و نشاط را بین مردم ببرند و با تمام مشکلاتی که در سرراه خود دارند، آن‌ها را امیدوار ...

|

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

نشست تخصصی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن هنرهای‌ نمایشی مازندران برگزار شد

با محوریت گزارش فعالیت و بیان دغدغه های حوزه نمایش و تصمیم گیری در خصوص انتخابات هییت مدیره انجمن نمایش، نشست تخصصی اعضای این انجمن با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

|

با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر
با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی مازندران صورت گرفت

برگزاری بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» در نوشهر

در بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره دانشجویی «نعم» که به دبیری مسلم خردمند برگزار می‌شود، آثار تولیدی دانشجویان افسری دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، با موضوع دریا، نیروی دریایی ارتش و ماهیت دفاعی نیروهای دریایی بر صحنه می‌روند. 

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

نظرات کاربران